måndag 3 oktober 2011

Filmkväll

Ni som följer min blogg har säkerligen insett att jag är något av en färgnörd. När jag t.ex. sitter och ser på en tv-serie eller film, så tittar jag lika mycket på inredningen och färgerna som används, som på själva handlingen. Jag vet..... Nördigt.

Men visst var det fler än jag som under 90-talet drömde om att ha en lägenhet som Monica i "Vänner". Eller som suktar efter de underbra danska designmöblerna som finns i "Mad men"?

Foto: Mad Men hämtat från Metropolitan home

Stylisterna  som jobbar inom film och tv är experter på att använda färg och inredning för att skapa en stämning eller för att bygga karaktärer. Ta ”Sex and the city” som exempel, varje hem är 100% inrett för att passa personerna som bor där. Du har bl.a. Charlottes lägenhet som är hemtrevligt men elegant inrett i ljusa sobra toner i kontrast med Samathas moderna, vita, stilrena villa.
Själv är jag helt såld på Carrie och Bigs lägenhet. Den har en fantastisk balans av mönstrat och enfärgat, av gammalt och nytt och av varma och kalla färger. Som tillsammans bildar ett vackert och inbjudande hem.



Foto: Craig Blankenhorn

Så nu när temperaturen sjunker och kvällarna blir mörkare. Leta fram en tjock filt, släng i favorit filmen i dvd:n och njut. För vem vet? Du kanske hittar inspirationen för ditt nya renoveringsprojekt just där.

Vill du se fler interiörer från tv? Här har du några länkar till ”Sex and the city” och "Gossip Girl" .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar