söndag 23 december 2012

Porslinslera

Att pyssla hör verkligen julen till. Så härrom kvällen bestämde jag mig för att dra igång ett eget litet julprojekt. Hittade nämligen ett recept på hemmagjord vit porslinslera för ett tag sedan, som jag verkligen har velat testa. Till min stora förtjusning fungerade det alldeles utmärkt och jag kommer absolut använda mig av det igen.

Detta är vad du behöver:

2 dl bikarbonat
1 dl majsstärkelse
1,5 dl vatten
Rör ihop ingredienserna i en kastrull och fortsätt röra tills den blir tjock som en deg. Låt svalna i en behållare med lock så att den inte torkar ut. Knåda degen noga, skulle den vara för lös kan du tillsätta mer majsstärkelse. Sedan är det bara att kavla och stansa ut de former du vill ha. Jag använde mig av ett sugrör för att ta ut de runda hålen för upphängning. Låt sedan dekorationerna lufttorka eller som jag gjorde, torka dem i ugnen på låg värme. Men var noga att inte lämna dem där för länge då tappar dem sin vita färg (Detta säger jag av erfarenhet då jag lyckades förstöra en hel plåt med dekorationer)

Jag kavlade in ett spetsmönster och stansade ut mina med pepparkaksformar. Men du kan utforma dina precis som du vill ha dem. Jag lovar detta är ett lätt och roligt pyssel som du antingen kan göra själv eller tillsammans med dina barn.
Lycka till!



Foto: Ida Olsson

2 kommentarer:

  1. Går det att ha / pynta med dessa dekorationer ute?
    Mvh Britt

    SvaraRadera
  2. Skulle man värma samtidigt som man blandar ihop?

    SvaraRadera